lauantai 8. joulukuuta 2012

Piparitaikinaa apteekissa?!

Joulukampanjointi on varmasti kaupan alasta riippumatta vuoden tärkein ja kiireisin kampanja. Ihmisillä on taipumusta menettää todellisuudentajunsa ja unohtaa kohtuus, kun joululaulut soivat tauotta korvissa häiriintyen vain mielikuvasta, jossa lapsen riemusta kiljuen repivät pakettejaan auki lähes hukkuen toinen toistaan ihanampien, kehittävämpien ja halutumpien lahjojen joukkoon. Olen itse apteekkialalla ja johtuen maiden välisistä lakiin liittyvistä eroista apteekin perustamista koskien, kilpailu asiakkaista (ja heidän rahoistaan) on todella kovaa. Olen monta kertaa joutunut puntaroimaan kävinkö todella kuusi vuotta yliopistokoulutusta myydäkseni ekologisia hiusvärejä, mineraalimeikkejä ja turvaliivejä. Mutta joulukampanja on aivan omaa luokkaansa tuotevalikoiman suhteen. Pohjanoteeraus oli kilpailijan lanseeraama piparkakkutaikina. Kyllä, luit ihan oikein. Eikä kyseessä ole edes mikään terveyttä edistävä, kasvisrasvapohjainen, mutta silti vähäkalorinen, karppaajillekin sopiva, laktoositon, gluteeniton, väritön ja mauton vaihtoehto vaan ihan tavallinen piparkakkutaikina. 
Piparkakkutestiryhmän kommentti: "Apteekin tulisi pysytellä lääkkeissä. Lisäksi niin kallis, että tämä pitäisi saada reseptille."
Mihin tässä enää voi luottaa?? No, onneksi nämä ovat kuitenkin vain poikkeuksia (joilla tosin pidetään apteekit hengissä, kun lääkkeiden hintojen toistuvien leikkausten vuoksi lääkkeet myydään lähes tappiolla). Valtaosa minunkin työpäivästäni kuluu toistaiseksi ihan normaalisti lääkeneuvonnan parissa.

Kirjoitin aiemmin norjalaisten innostuksesta tehdä itse joulukalenterit. Nämä kalenterilahjat ilmestyvätkin tuotevalikoimaamme jo aikaisin marraskuussa, jotta kotiäitiparat saisivat kalenterinsa ajoissa valmiiksi.


Hammastahnat ja laastarit vielä ymmärtää, mutta kellukkeet, liukuestesukat ja termospullot ovat kyllä rajatapauksia...
Lohduttaudun sillä ajatuksella, että ongelma on yleinen muillakin aloilla, joten emme ole asian kanssa yksin. Ja kohta on jo tammikuu ja voimme taas pakata kalenterilahjat piparimuotteineen varastoon, kunnes seuraavaa kampanjaa aletaan taas suunnitella. Ja se suunnittelu alkaa muuten kesäkuussa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti